Vi på Meta vill att du ska förstå vilka uppgifter vi samlar in och hur vi använder och delar dem. Därför uppmanar vi dig att läsa vår integritetspolicy. Det hjälper dig att använda Metas produkter på det sätt som passar dig bäst.
I integritetspolicyn förklarar vi hur vi samlar in, använder, delar, behåller och överför uppgifter. Vi upplyser dig också om dina rättigheter. I varje avsnitt i policyn hittar du användbara exempel och enklare språk som gör våra policyer lättare att förstå. Vi har dessutom lagt till länkar till resurser där du kan läsa mer om de integritetsfrågor som intresserar dig.
Det är viktigt för oss att du vet hur du kontrollerar din integritet. Därför visar vi också var du kan hantera dina uppgifter i inställningarna i den Meta-produkt du använder. Du kan uppdatera dessa inställningar för att forma din upplevelse.
Vilka uppgifter vi samlar in och behandlar beror på hur du använder våra produkter. Vi samlar till exempel in andra uppgifter om du säljer möbler på Marketplace än om du publicerar en filmrulle på Instagram. När du använder våra produkter samlar vi in vissa uppgifter om dig även om du inte har något konto.
Vad gäller om uppgifterna som vi samlar in inte kan kopplas till någon enskild person?
I vissa fall kan informationen komma att avidentifieras, sammanställas eller anonymiseras av tredje part, så att den inte längre går att koppla till någon enskild person innan den görs tillgänglig för oss. Vi använder uppgifterna enligt beskrivningen nedan utan att försöka identifiera enskilda personer igen.
Vi använder uppgifterna vi samlar in till att ge dig en anpassad upplevelse, vilket omfattar annonser (om vi visar annonser för dig i Metas produkter) samt för andra ändamål vilka vi förklarar mer ingående här nedanför.
För vissa av dessa ändamål använder vi uppgifter från de konton du väljer att lägga till i kontocentret mellan Meta-företagens produkter och mellan dina enheter. De uppgifter vi använder i sådana syften behandlas automatiskt av våra system. I vissa fall använder vi oss även av manuell granskning för att få åtkomst till och granska dina uppgifter.
I syfte att använda färre uppgifter som är kopplade till enskilda användare kan vi i vissa fall avidentifiera eller sammanställa uppgifter eller anonymisera uppgifterna så att de inte går att spåra tillbaka till dig. Vi använder de här uppgifterna på samma sätt som vi använder dina uppgifter enligt vad som beskrivs i det här avsnittet.
Så här använder vi dina uppgifter:
För att tillhandahålla, anpassa och förbättra våra produkter
Vi använder uppgifter vi har för att tillhandahålla och förbättra våra produkter. Det omfattar att anpassa funktioner, innehåll och rekommendationer. I det omfattas Facebook-flödet, Instagram-flödetoch händelser och annonser (om vi visar annonser för dig i Metas produkter). Om du väljer att tillhandahålla uppgifter som omfattas av särskilt skydd använder vi dem för dessa ändamål, men inte i syfte att visa dig annonser.
Läs mer om hur vi använder uppgifter till att tillhandahålla, anpassa och förbättra våra produkter:
Tillhandahålla mätning, analys och andra företagstjänster
Många människor förlitar sig på våra produkter för att bedriva och marknadsföra sina verksamheter och dela innehåll. Vi hjälper dem att mäta hur väl deras annonser, annat innehåll och andra produkter och tjänster fungerar.
Vi använder uppgifter vi har, uppgifter från forskare och datauppsättningar från offentligt tillgängliga källor, jobbrelaterade grupper och ideella grupper i syfte att bedriva och stödja forskning.
Du kan välja att ansluta till integrerade partner som använder våra produkter. Om du gör det får dessa integrerade partner information om dig och din aktivitet.
Dessa integrerade partner har alltid åtkomst till de uppgifter som är offentliga i våra produkter. Ta reda på mer om annan information de får och hur de hanterar dina uppgifter:
Vi säljer aldrig dina uppgifter till någon. Vi kräver också av partner och tredje parter att de följer regler för hur de får och inte får använda och lämna ut de uppgifter vi tillhandahåller.
Ytterligare information om vilka vi delar uppgifter med:
Vi delar dessutom uppgifter med andra tredje parter för att besvara rättsliga begäranden i syfte att efterleva tillämplig lag eller förebygga skada. Läs policyn.
Om vi säljer eller överför alla eller delar av vår verksamhet till någon annan kan vi i vissa fall överlåta dina uppgifter till den nya ägaren som en del av transaktionen, men endast i den mån lagen tillåter.
Vi delar uppgifter som vi samlar in och infrastruktur, system och teknik med de andra Meta-företagen. Ta reda på mer om hur vi överför information till andra länder.
Vi behandlar dessutom de uppgifter vi får om dig från andra Meta-företag i enlighet med deras villkor och policyer och i enlighet med gällande lag. I vissa fall agerar Meta tjänsteleverantör åt andra Meta-företag. Vi agerar å deras vägnar och i enlighet med deras anvisningar och villkor.
Därför delar vi uppgifter mellan Meta-företagen
Metas produkter delar information med andra Meta-företag i syfte att:
Främja trygghet, integritet och säkerhet och efterleva tillämplig lag
Tillhandahålla valfria funktioner och integrationer
Förstå hur människor använder och interagerar med Meta-företagens produkter
Vilken är vår rättsliga grund för att behandla dina uppgifter och vilka rättigheter har du?
Huvudpunkter
Enligt tillämpliga dataskyddslagar måste företag ha rättslig grund för att behandla personuppgifter. När vi talar om att ”behandla personuppgifter” menar vi de olika sätt på vilka vi samlar in, använder och delar dina uppgifter. Du kan läsa om dem i tidigare avsnitt i den här policyn.
Vi behåller uppgifterna så länge vi behöver dem för att tillhandahålla våra produkter, fullgöra rättsliga förpliktelser eller skydda våra och andras intressen. Vi fattar våra beslut angående hur länge vi behöver uppgifter från fall till fall. Här följer det vi beaktar i våra beslut:
Om vi behöver informationen i syfte att driva eller tillhandahålla våra produkter. Vi behöver till exempel behålla vissa av dina uppgifter för att hantera ditt konto. Läs mer.
Funktionen vi använder informationen till och hur funktionen fungerar. Meddelanden som skickas med Messengers försvinnaläge lagras till exempel kortare tid än vanliga meddelanden. Läs mer.
Hur länge vi behöver behålla informationen för att fullgöra vissa rättsliga förpliktelser. Se några exempel.
Om vi behöver den för andra berättigade ändamål, som att förhindra skada, utreda möjliga överträdelser av våra villkor och policyer, främja säkerhet och integritet eller skydda oss själva, inklusive våra rättigheter, vår egendom eller våra produkter.
Under vissa omständigheter och av särskilda skäl behåller vi uppgifterna en längre tid. Läs vår policy om när vi kan behålla dina uppgifter.
Hur besvarar vi rättsliga förfrågningar, efterlever gällande lagstiftning och förebygger skada?
Huvudpunkter
Vi söker åtkomst till, behåller, använder och delar dina uppgifter:
Som svar på rättsliga förfrågningar som beslut om husrannsakan, domstolsbeslut, förelägganden och kallelser. Sådana förfrågningar kommer i regel från tredje part, exempelvis parter i civilrättsliga mål, brottsbekämpande myndigheter och andra myndigheter. Ta reda på mer om när vi svarar på rättsliga förfrågningar.
I enlighet med tillämplig lag
För att främja tryggheten, säkerheten och integriteten i Metas produkter och för användare, anställda, egendom och allmänhet. Läs mer.
Vi kan ha tillgång till eller behålla dina uppgifter under en längre tidsperiod. Läs mer.
Hur vet du att policyn har ändrats?
Vi meddelar dig innan vi gör väsentliga ändringar av policyn. Du får möjlighet att granska den ändrade policyn innan du väljer att fortsätta använda våra produkter.
Så här kontaktar du Meta med frågor
Du hittar mer information om hur integritet fungerar på Facebook och Instagram samt i Facebooks hjälpcenter. Om du har frågor om policyn eller frågor, klagomål eller begäranden gällande dina uppgifter kan du kontakta oss enligt vad som beskrivs nedan.
Meta Platforms Ireland Limited är personuppgiftsansvarig och ansvarar för dina uppgifter och kan kontaktas online eller per post till adressen:
Du har även rätt att inkomma med ett klagomål till Meta Platforms Irelands högsta ansvariga tillsynsmyndighet, den irländska dataskyddskommissionen (Irish Data Protection Commission) eller din lokala tillsynsmyndighet.
Information om rättslig grund
Samtycke
Vi behandlar uppgifter enligt beskrivningen nedan när du har gett ditt samtycke till att vi gör det, vilket vi kan be dig göra i produkter, för att aktivera vissa funktioner eller för att aktivera enhetsbaserade inställningar. De uppgiftskategorier vi använder oss av och hur de behandlas anges nedan:
Varför och hur vi behandlar dina uppgifter
Uppgiftskategorierna vi använder (mer information om de olika uppgiftskategorierna finns i ”Vilka uppgifter samlar vi in?”). Vilka uppgifter vi använder beror på dina faktiska omständigheter, men kan inkludera följande:
Behandling av uppgifter du tillhandahåller som omfattas av särskilt skydd så att vi kan dela dem med de parter du väljer, tillhandahålla, anpassa och förbättra våra produkter och utföra analyser. Vi samlar in, lagrar, publicerar och använder automatiserad och ibland manuell behandling för de här ändamålen.
Alla uppgifter som omfattas av särskilt skydd som du valt att tillhandahålla, till exempel religiös åskådning, politisk åsikt, hälsa, bakgrund och etnisk tillhörighet, livsfilosofi, medlemskap i fackförening eller uppgifter från undersökningar som du valt att delta i och där du uttryckligen har gett ditt samtycke.
Anpassa annonser i Metas produkter:
Om vi visar annonser för dig i Metas produkter, inklusive Meta Audience Network, använder vi, beroende på dina inställningar, uppgifterna för konton i ditt kontocenter till att visa annonser för dig. Dessutom använder vi cookies till att anpassa annonserna för dig och mäta hur de annonserna fungerar.
Om vi visar annonser för dig i Metas produkter behandlas uppgifter, som är kopplade till dig och som vi har samlat in och lagrat, automatiskt i våra annonssystem. Dessa uppgifter används i annonssystemet till att förstå vilka intressen du har och vad du föredrar, samt till att anpassa annonser för dig i Metas produkter. Läs mer om annonsinställningarna.
I annonssystemet prioriteras vilka annonser som ska visas för dig utifrån den målgrupp annonsörerna vill nå ut till. Sedan matchar vi annonsen med de personer som kan vara intresserade. Ta reda på mer om hur vårt annonssystem fungerar.
Ta reda på mer om hur vi väljer ut vilka annonser som ska visas.
Du kan när som helst ändra dina val i dina annonsinställningar.
Vad du gör på enheten, exempelvis om vår app ligger i förgrunden eller om musmarkören rör på sig (vilket kan vara sätt att skilja människor från bottar)
Identifierare som särskiljer din enhet från andras
Enhetssignaler
Uppgifter du delat via enhetsinställningarna (till exempel GPS-position)
Uppgifter om nätverket du har anslutit enheten till
Platsrelaterad information
Rapporter om våra produkters prestanda på din enhet
Information från cookies och liknande teknik
Om du bestämmer dig för att lägga till ett WhatsApp-konto i ett kontocenter med andra konton för Meta-företagens produkter:
För att koppla dina konton för Meta-företagens produkter till ditt WhatsApp-konto i samma kontocenter och dela dina uppgifter med WhatsApp.
Vad du gör på enheten, exempelvis om vår app ligger i förgrunden eller om musmarkören rör på sig (vilket är sätt att skilja människor från bottar)
Identifierare som särskiljer din enhet från andras
Enhetssignaler
Uppgifter du delat via enhetsinställningarna
Platsrelaterad information
Information om nätverket du har anslutit enheten till och om anslutningen, till exempel om IP-adress
Rapporter om våra produkters prestanda på din enhet
Information från cookies och liknande teknik
Med uppgifter från partner, leverantörer och andra tredje parter anpassar vi de annonser som visas för dig: Om vi visar annonser för dig i Metas produkter använder vi uppgifter som partner tillhandahåller oss om din aktivitet utanför Metas produkter och som vi har associerat med dig för att kunna anpassa de annonser som visas för dig i Metas produkter och på webbplatser, i appar och på enheter där våra annonseringstjänster används. Vi tar emot uppgifter oavsett om du är inloggad eller har ett konto för våra produkter eller inte. Mer information finns i vår cookiepolicy.
Dela dina kontaktuppgifter, profiluppgifter och andra uppgifter med tredje part när du begärt det i samband med användning av några av våra produkter. Du kan till exempel instruera oss att dela din e-postadress eller annan information med en annonsör så att annonsören kan kontakta dig med mer information om en marknadsförd produkt. Den typ av uppgifter från tredje part och uppgiftskategorier som delas beror på omständigheterna för det du ber oss att dela.
Innehåll du skapar, som dina kontakter, din profil och annan information som inlägg och kommentarer
Insamling av information som du tillåter oss att samla in genom att aktivera enhetsbaserade inställningar (exempelvis åtkomst till din GPS-position, din kamera eller dina bilder), vilka vi använder till att tillhandahålla de funktioner och tjänster som beskrivs när du aktiverar inställningarna.
Verifiering av din identitet eller ditt konto eller för att bidra till skydd mot misstänkt aktivitet som identitetsstöld och missbruk av identitet, med hjälp av ansiktsanalys som kan innefatta teknik för ansiktsigenkänning och du väljer det.
din foto- eller videoselfie om du väljer att tillhandahålla en sådan
När vi behandlar information som du tillhandahåller oss baserat på ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke utan att det påverkar lagligheten för behandlingen som utfördes baserat på samtycke innan det återkallades. Du har också rätt att portera de uppgifter du tillhandahåller oss baserat på ditt samtycke. Du kan utöva dina rättigheter via dina enhetsbaserade inställningar, Facebook-inställningarna, Instagram-inställningarna och våra hjälpcenter.
Uppgiftskategorierna vi använder (mer information om de olika uppgiftskategorierna finns i ”Vilka uppgifter samlar vi in?”). Vilka uppgifter vi använder beror på dina faktiska omständigheter, men kan inkludera följande:
Anpassa Metas produkter (för annat än annonser): Våra system behandlar automatiskt de uppgifter vi har samlat in med koppling till dig och andra för att utvärdera och ta reda på vilka dina intressen är och vad du föredrar så att vi kan ge dig en anpassad upplevelse i alla Metas produkter i enlighet med våra villkor. Det gör att vi kan:
Ge dig förslag (till exempel på personer du kanske känner, grupper och händelser som kan intressera dig och ämnen du kanske kan vilja följa) i och utanför våra produkter.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Meddelanden du skickar och tar emot, inklusive deras innehåll och metadata, för valfria funktioner du väljer att använda och det i enlighet med tillämplig lagstiftning.
Metadata om innehåll
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Tillhandahållande av Metas produkter: Tillhandahållandet av Metas produkter omfattar insamling, lagring och, i förekommande fall, delning, profilering, granskning och kuratering, och i vissa fall inte enbart automatiserad behandling utan även manuell granskning för att:
Skapa och hantera ditt konto och din profil,
Ansluta dina konton för Metas produkter, inklusive din offentliga profilinformation, till en integrerad partner för inloggning eller delning av dina uppgifter,
Underlätta delning av innehåll och status,
Tillhandahålla och kuratera funktioner,
Tillhandahålla meddelandetjänster, funktioner för röst- och videosamtal och för att komma i kontakt med andra,
Tillhandahålla och välja ut AI-teknik i våra produkter i syfte att skapa innehåll, som text, ljud, bilder och videor, inklusive genom att förstå och känna igen hur du använder innehåll i funktionerna,
Göra analyser, och
Underlätta dina köp och betalningar via Meta Pay eller via andra betalningsupplevelser från Meta.
Vi använder även informationen till att testa Metas produkter. Vi använder uppgifterna vi samlar in till att:
Se om en produkt fungerar som den ska
Felsöka och korrigera den när den inte gör det
Testa nya produkter och funktioner för att se om de fungerar
Få feedback på Metas produkter och våra idéer till produkter och funktioner
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Din offentliga profilinformation (inklusive namn, användarnamn och profilbild)
Innehåll du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Meddelanden du skickar och tar emot och innehållet i dem, i enlighet med gällande lag
Metadata om innehåll och meddelanden
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör, inklusive trunkerade kreditkortsuppgifter
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Din foto- eller videoselfie om du tillhandahåller en sådan när du kontaktar oss med frågor om konton
Främja trygghet, integritet och säkerhet i och mellan Metas produkter: Metas produkter är utformade för att bidra till att säkerställa tryggheten, integriteten och säkerheten i tjänsterna och för de som använder dem. Vi behandlar uppgifter vi har kopplat till dig, använder teknik för automatiserad behandling och genomför i vissa fall manuella granskningar för att:
Verifiera konton, identiteter och aktivitet,
Upptäcka och vidta åtgärder mot överträdelser av våra villkor och policyer. I vissa fall granskas de beslut vi fattar om överträdelser av Tillsynsrådet
Undersöka misstänkt aktivitet,
Upptäcka, förebygga och vidta åtgärder mot skadligt eller olagligt beteende, bland annat genom att granska, och i vissa fall ta bort, innehåll som rapporterats till oss,
Upptäcka och förhindra skräppost och andra oönskade upplevelser,
Upptäcka och stoppa hot mot våra anställda och vår egendom, och
Upprätthålla våra produkters integritet.
Du hittar mer information om trygghet, integritet och säkerhet i Metas produkter i Facebooks hjälpcenter om säkerhet samt i Instagrams råd om säkerhet.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Meddelanden du skickar och tar emot och innehållet i dem, i enlighet med gällande lag
Metadata om innehåll och meddelanden
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör, inklusive trunkerade kreditkortsuppgifter
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Din foto- eller videoselfie om du tillhandahåller en sådan när du kontaktar oss med frågor om konton
Kommunicera med dig: Vi använder uppgifter du tillhandahållit oss (som kontaktuppgifterna i din profil) till att skicka dig kommunikation, som ett e-postmeddelande eller en avisering i en produkt. Till exempel:
Vi kontaktar dig via e-post eller med aviseringar i produkter angående Metas produkter, produktrelaterade frågor och undersökningar eller för att informera dig om våra villkor och policyer.
Vi använder också kontaktuppgifter som din e-postadress när vi svarar dig efter du har kontaktat oss.
Vad du gör på enheten, exempelvis om vår app ligger i förgrunden eller om musmarkören rör på sig (vilket är sätt att skilja människor från bottar)
Identifierare som särskiljer din enhet från andras
Enhetssignaler
Uppgifter du delat via enhetsinställningarna
Platsrelaterad information
Uppgifter om det nätverk du har anslutit din enhet till, däribland IP-adressen
Information från cookies och liknande teknik
Överföra, lagra och behandla dina uppgifter globalt. Vi delar de uppgifter vi samlar in globalt, både internt mellan våra kontor och datacenter och externt med partner, tredje parter och tjänsteleverantörer. Meta är en global organisation, med användare, partner och anställda runt om i världen. Därför är överföringar nödvändiga för att vi ska kunna:
Driva och tillhandahålla de tjänster som beskrivs i villkoren för de Meta-produkter du använder. Det gör bland annat att du kan dela uppgifter och hålla kontakten med familj och vänner världen över.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll som du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Metadata om innehåll och meddelanden
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör, inklusive trunkerade kreditkortsuppgifter
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Din foto- eller videoselfie om du tillhandahåller en sådan när du kontaktar oss med frågor om konton
Vi använder uppgifterna vi har till att tillhandahålla tjänsterna. Om du väljer att inte tillhandahålla vissa uppgifter (utöver de begränsade kontouppgifter som är nödvändiga för att skapa ett Facebook- eller Instagram-konto), kan det påverka din upplevelse av Metas produkter. Du kan till exempel se mindre relevanta rekommendationer i produkterna eller så kan din användning av produkterna begränsas.
När vi behandlar uppgifter du tillhandahåller på det sätt som är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra våra avtal med dig har du enligt GDPR rätt att portera dem. Du kan utöva dina rättigheter via Facebook-inställningarna och Instagram-inställningarna. Du hittar mer information om det i våra hjälpcenter.
Fullgörande av rättsliga förpliktelser
Här nedanför anges vilka kategorier av uppgifter vi använder, varför vi behandlar dina uppgifter för fullgörande av rättsliga förpliktelser och hur vi behandlar uppgifterna:
Varför och hur vi behandlar dina uppgifter
Uppgiftskategorierna vi använder (mer information om de olika uppgiftskategorierna finns i ”Vilka uppgifter samlar vi in?”). Vilka uppgifter vi använder beror på dina faktiska omständigheter, men kan inkludera följande:
För behandling av uppgifter när det krävs enligt lag: När vi är förpliktigade att lämna ut uppgifter, till exempel om vi får en giltig rättslig förfrågan om vissa uppgifter (som ett irländskt beslut om husrannsakan) tillgår, lagrar och/eller delar vi dina uppgifter med tillsynsmyndigheter, brottsbekämpande myndigheter eller andra.
Exempel på irländsk och EU-lag som är verkställbara i Irland och kan ge upphov till en skyldighet för oss att behandla de uppgifter vi har om dig är:
Civilrättsliga och handelsrelaterade frågor: när vi mottagit ett domstolsbeslut eller på annat sätt är förpliktigade att yppa uppgifter för ett domstolsförfarande, till exempel enligt förordning (EU) nr 1215/2012 om domstols behörighet och om erkännande och verkställighet av domar på privaträttens område.
Brottmål: för att fullgöra våra skyldigheter enligt en begäran från irländsk brottsbekämpande myndighet om att tillhandahålla uppgifter i samband med en utredning, till exempel enligt avsnitt 10 i den irländska Criminal Justice (Miscellaneous Provisions) Act 1997 enligt justeringen enligt 6(1)(a) av Criminal Justice Act 2006, eller att vidta åtgärder för att rapportera uppgifter till brottsbekämpande myndighet när det krävs.
Konsumentfrågor: för att fullgöra våra skyldigheter enligt konsumenträtten, till exempel den irländska Competition and Consumer Protection Act 2014.
Företags- och skattefrågor: för att fullgöra våra skyldigheter enligt till exempel den irländska Companies Act 2014.
Regleringsfrågor: för att fullgöra våra skyldigheter att samverka med tillsynsmyndigheter, bland annat med dataskyddskommissionen enligt den allmänna dataskyddsförordningen och Data Protection Act 2018.
Ekonomiska frågor: för att fullgöra våra skyldigheter enligt tillämplig lagstiftning för finanstjänster som Europeiska unionens betaltjänstdirektiv 2018
Ta en titt på den aktuella listan med lagar som är verkställbara i Irland och som ger upphov till en rättslig förpliktelse för Meta vilken leder till behandling av uppgifter. Nya lagar kan antas och nya skyldigheter kan bli bindande för vår behandling av uppgifter, vilket kan göra att vi måste behandla dina uppgifter. Vi uppdaterar den här listan med jämna mellanrum.
Vilka uppgiftskategorierna är beror på de specifika omständigheterna för varje rättslig begäran eller förpliktelse. Vi behandlar bara de uppgifter som krävs för att fullgöra relevanta rättsliga förpliktelser. För civilrättsliga frågor omfattas vanligen begränsade uppgifter (som kontakt- och inloggningsuppgifter). Beroende på omständigheterna kan även följande omfattas:
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Meddelanden du skickar och tar emot och innehållet i dem, i enlighet med gällande lag
Metadata om innehåll och meddelanden
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör, inklusive trunkerade kreditkortsuppgifter
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Din foto- eller videoselfie om du tillhandahåller en sådan när du kontaktar oss med frågor om konton
Vi utgår ifrån våra berättigade intressen eller en tredje parts berättigade intressen, när de inte uppvägs av dina intressen eller grundläggande fri- och rättigheter (”berättigade intressen”). De kategorier av uppgifter som används, de berättigade intressen vi stödjer oss på, och hur och varför uppgifterna behandlas anges nedan:
Varför och hur vi behandlar dina uppgifter
De berättigade intressen vi stödjer oss på
Uppgiftskategorierna vi använder (mer information om de olika uppgiftskategorierna finns i ”Vilka uppgifter samlar vi in?”). Vilka uppgifter vi använder beror på dina faktiska omständigheter, men kan inkludera följande:
Om du är en registrerad användare av Metas produkter
För personer som inte är myndiga (under 18 i de flesta tillämpliga länder) och som endast har en begränsad förmåga att ingå bindande avtal kan vi kanske inte behandla personuppgifter på grunden fullgörande av avtal.
Anpassa Metas produkter: Våra system behandlar automatiskt de uppgifter vi har samlat in med koppling till dig och andra för att utvärdera och ta reda på vilka dina intressen är och vad du föredrar så att vi kan ge dig en anpassad upplevelse i alla Metas produkter i enlighet med våra villkor. Det gör att vi kan:
Ge dig förslag (till exempel på personer du kanske känner, grupper och händelser som kan intressera dig och ämnen du kanske kan vilja följa) i och utanför våra produkter.
Ta reda på mer om hur vi använder uppgifter om dig till att anpassa din upplevelse i och mellan Metas produkter och hur vi väljer ut vilka annonser som visas för dig.
Skapa, tillhandahålla, stödja och hantera innovativa produkter och funktioner som gör det möjligt för minderåriga att uttrycka sig, kommunicera, upptäcka och interagera med information och communityn som är relevanta för deras intressen, skapa gemenskap och använda verktyg och funktioner som främjar deras välmående.
Dela viktiga uppdateringar om våra produkter med våra minderåriga användare och för att marknadsföra våra produkter och tjänster.
Tillhandahålla, anpassa och förbättra Metas produkter på ett konsekvent sätt samtidigt som vi ser till att ytterligare skyddsåtgärder införs för de som inte uppnått åldersgränsen för att lämna giltigt samtycke i deras medlemsstat.
Det berättigade intresset av att våra användare ska kunna komma åt Metas produkter och att produkterna ska vara anpassade efter varje enskild användare.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Meddelanden du skickar och tar emot, inklusive deras innehåll och metadata, för valfria funktioner du väljer att använda och det i enlighet med tillämplig lagstiftning.
Metadata om innehåll
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Tillhandahålla och förbättra Metas produkter: Tillhandahållandet av Metas produkter innefattar insamling, lagring och, i förekommande fall, delning, profilering, granskning, kuratering, automatiserad och, i vissa fall, manuell granskning för att:
Skapa och hantera ditt konto och din profil,
Ansluta dina konton för Metas produkter, inklusive din offentliga profilinformation, till en integrerad partner för inloggning eller delning av dina uppgifter,
Underlätta delning av innehåll och status,
Tillhandahålla och kuratera funktioner,
Tillhandahålla meddelandetjänster, funktioner för röst- och videosamtal och för att komma i kontakt med andra,
Tillhandahålla annonsprodukter,
Tillhandahålla och välja ut AI-teknik i våra produkter i syfte att skapa innehåll, som text, ljud, bilder och videor, inklusive genom att förstå och känna igen hur du använder innehåll i funktionerna, och
Göra analyser.
Vi använder också uppgifter vi samlar in till att utveckla, undersöka och testa förbättringar av Metas produkter. Vi använder uppgifterna vi samlar in till att:
Se om en produkt fungerar som den ska,
Felsöka och korrigera den när den inte gör det,
Testa nya produkter och funktioner för att se om de fungerar,
Få feedback på våra idéer till produkter och funktioner och
Genomföra undersökningar och annan forskning om vad vi kan förbättra inom Metas produkter och varumärken.
I vårt intresse av att skapa, tillhandahålla, stödja och hantera innovativa produkter och funktioner som gör det möjligt för minderåriga att uttrycka sig, kommunicera, upptäcka och interagera med information och communityn som är relevanta för deras intressen, skapa gemenskap och använda verktyg och funktioner som främjar deras välmående.
I vårt och våra användares intresse av att låta minderåriga personer använda och ansluta till Metas produkter på ett enkelt och intuitivt sätt.
I vårt intresse av att tillhandahålla, anpassa och förbättra Metas produkter och samtidigt säkerställa ytterligare skyddsåtgärder för användare som inte uppnått åldersgränsen för att lämna giltigt samtycke.
I användares, företags och andra tredje parters intresse av att komma åt och använda Metas produkter.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Din offentliga profilinformation (inklusive namn, användarnamn och profilbild)
Innehåll du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Meddelanden du skickar och tar emot och innehållet i dem, i enlighet med gällande lag
Metadata om innehåll och meddelanden
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör, inklusive trunkerade kreditkortsuppgifter
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Din foto- eller videoselfie om du tillhandahåller en sådan när du kontaktar oss med frågor om konton
Främja trygghet, integritet och säkerhet i och mellan Metas produkter: Metas produkter är utformade för att bidra till att säkerställa tryggheten, integriteten och säkerheten i tjänsterna och för de som använder dem. Vi behandlar uppgifter vi har kopplat till dig, använder teknik för automatiserad behandling och genomför i vissa fall manuella granskningar för att:
Verifiera konton och aktivitet,
Upptäcka och vidta åtgärder mot överträdelser av våra villkor och policyer. I vissa fall granskas de beslut vi fattar om överträdelser av Tillsynsrådet.
Undersöka misstänkt aktivitet,
Upptäcka, förebygga och vidta åtgärder mot skadligt eller olagligt beteende, bland annat genom att granska, och i vissa fall ta bort, innehåll som rapporterats till oss,
Upptäcka och förhindra skräppost och andra oönskade upplevelser,
Upptäcka och stoppa hot mot våra anställda och vår egendom, och
Upprätthålla våra produkters integritet.
Du hittar mer information om trygghet, integritet och säkerhet i Metas produkter i Facebooks hjälpcenter om säkerhet samt i Instagrams råd om säkerhet.
Skydda vår plattform och vårt nätverk, verifiera konton och aktivitet, bekämpa skadligt beteende, upptäcka, förhindra och ta itu med skräppost och andra oönskade upplevelser, hålla Metas produkter fria från skadligt och olämpligt innehåll, utreda misstänkt aktivitet eller brott mot våra villkor och policyer och för att skydda säkerheten för minderåriga, inklusive genom att förhindra exploatering eller annan skada som dessa individer kan vara särskilt utsatta för.
I våra användares och allmänhetens intresse av att förhindra oönskade upplevelser och främja trygghet, integritet och säkerhet.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Meddelanden du skickar och tar emot och innehållet i dem, i enlighet med gällande lag
Metadata om innehåll och meddelanden
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör, inklusive trunkerade kreditkortsuppgifter
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Vi använder information du tillhandahållit oss (som kontaktuppgifter du angett i din profil) till att skicka dig kommunikation, som ett e-postmeddelande eller en avisering i en produkt. Till exempel:
kontaktar vi dig via e-post eller med aviseringar i produkter angående Meta-produkterna, produktrelaterade frågor och undersökningar eller för att informera dig om våra villkor och policyer.
Vi använder också kontaktuppgifter som din e-postadress när vi svarar dig efter du har kontaktat oss.
Dela viktiga uppdateringar om våra produkter med våra minderåriga användare och för att marknadsföra våra produkter och tjänster.
Vad du gör på enheten, exempelvis om vår app ligger i förgrunden eller om musmarkören rör på sig (vilket är sätt att skilja människor från bottar)
Identifierare som särskiljer din enhet från andras
Enhetssignaler
Uppgifter du delat via enhetsinställningarna
Platsrelaterad information
Uppgifter om det nätverk du har anslutit din enhet till, däribland IP-adressen
Information från cookies och liknande teknik
För alla personer inklusive minderåriga
Tillhandahålla företag och andra partner mätningar, analyser och andra företagstjänster:
Vid sidan av viss manuell behandling behandlar våra system automatiskt uppgifter vi samlat in och lagrat om dig och andra. Vi använder uppgifterna till att:
Tillhandahålla företag och andra partner analyser och mätningsrapporter så att de lättare kan mäta effektiviteten och räckvidden för deras, eller deras kunders, innehåll och tjänster, så att de förstår vilka typer av personer som ser deras innehåll samt hur deras innehåll fungerar i och utanför Metas produkter, och
Tillhandahålla sammanställda användaranalyser och analysrapporter som hjälper användare, företag och andra partner att bättre förstå de målgrupper de kan vilja nå ut till, vilka typer av personer som använder deras produkter och tjänster samt hur personer interagerar med deras innehåll, webbplatser, appar och tjänster, inklusive hur de ansluter till Metas produkter, anslutningens och nätverkens kapacitet och användarnas upplevelser av desamma.
Med grund i vårt intresse av att tillhandahålla våra företag och andra partner med korrekt och tillförlitlig rapportering, säkerställa korrekt prissättning och statistik baserat på prestanda, demonstrera värdet för våra partner när de använder Meta-företagens produkter, tillhandahålla våra partner lämpliga betalnings- och faktureringsalternativ, och
I våra utvecklares och andra partners intressen för att hjälpa dem att förstå sina kunder och förbättra sina verksamheter, bekräfta våra prissättningsmodeller och utvärdera effektiviteten för deras produkter, tjänster och onlineinnehåll i och utanför Meta-företagens produkter.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll du tillhandahåller via vår kamerafunktion, dina inställningar för kamerarulle eller våra röstaktiverade funktioner
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Tillhandahålla företag, annonsörer och andra partner med mätningar, analyser och andra företagstjänster:
Vid sidan av viss manuell behandling behandlar våra system automatiskt uppgifter vi samlat in och lagrat om dig och andra. Vi använder uppgifterna till att:
Tillhandahålla företag, annonsörer och andra partner med analyser och mätningsrapporter så att de lättare kan mäta effektiviteten och spridningen av deras, eller deras kunders, annonser, innehåll och tjänster, så att de förstår vilka typer av personer som ser deras innehåll och annonser samt hur deras innehåll och annonser fungerar i och utanför Metas produkter, och
Tillhandahålla sammanställda användaranalyser och analysrapporter som hjälper företag, annonsörer och andra partner att bättre förstå de målgrupper de kan vilja nå ut till, vilka typer av personer som använder deras produkter och tjänster samt hur personer interagerar med deras webbplatser, appar och tjänster, inklusive hur de ansluter till Metas produkter, anslutningens och nätverkens kapacitet och användarnas upplevelser av desamma.
Med grund i vårt intresse av att tillhandahålla våra företag, annonsörer och andra partner med korrekt och tillförlitlig rapportering, av att säkerställa korrekt prissättning och statistik baserat på prestanda, av att demonstrera värdet för våra partner när de använder Meta-företagens produkter och av att tillhandahålla lämpliga betalnings- och faktureringsalternativ till annonsörerna, och
I våra annonsörers, utvecklares och andra partners intressen för att hjälpa dem att förstå sina kunder och förbättra sina verksamheter, bekräfta våra prissättningsmodeller och utvärdera effektiviteten för deras produkter, tjänster, onlineinnehåll och annonser i och utanför Meta-företagens produkter.
I syfte att utveckla och förbättra AI-tekniken (kallas även AI hos Meta) i våra produkter och för tredje part.
I vårt, våra användares och tredje parts intresse av att skapa, tillhandahålla, stödja, förbättra och hantera AI-teknik som hjälper människor, företag och andra att uttrycka sig, kommunicera samt upptäcka och interagera med information som intresserar dem.
I vårt, tredje parts och allmänhetens intresse av att erbjuda AI-teknik åt tredje part, till exempel utvecklare och forskare.
I vårt, våra användares och tredje parts intresse av att utveckla och förbättra AI-tekniken på ett sätt som säkerställer lämpliga skyddsåtgärder, som att förbättra modellsvar så att de blir säkrare och mer tillförlitliga.
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik
Förbättra Metas produkter genom att utveckla nya funktioner och uppdatera befintliga funktioner. Vi använder uppgifterna vi samlar in till att:
Genomföra forskning och analyser för att undersöka effekten av nya produkter och funktioner,
Få feedback på våra idéer till produkter och funktioner, och
Genomföra undersökningar och annan forskning om vad vi kan förbättra inom Metas produkter och varumärken.
I vårt intresse av att skapa, tillhandahålla, stödja, förbättra och hantera Metas produkter som ger människor, företag och andra åtkomst till nya och innovativa funktioner med vilka de kan uttrycka sig, kommunicera samt upptäcka och interagera med information som intresserar dem.
I vårt intresse av att utvärdera och dra lärdom av användningen av Metas produkter och antagandet av nya funktioner för utveckling av kommande funktioner och förbättring av inriktningen för och utvecklingen av nya produkter.
I vårt intresse av att utveckla och förbättra Metas produkter samtidig som vi säkerställer lämpliga skyddsåtgärder.
I användares, företags och andra tredje parters intresse av åtkomst till och användning av Meta-produkter med nya och innovativa funktioner.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Din offentliga information (inklusive namn, användarnamn och profilbild)
Innehåll du tillhandahåller via vår kamerafunktion, dina inställningar för kamerarulle eller våra röstaktiverade funktioner
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik
Meddelanden du skickar och tar emot och deras innehåll, i enlighet med tillämplig lag.
Metadata om innehåll och meddelanden
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör, inklusive trunkerade kreditkortsuppgifter
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Din foto- eller videoselfie om du tillhandahåller en sådan när du kontaktar oss med frågor om konton
Kommunicera, interagera och dela mellan Meta-företagens produkter:
För att tillhandahålla en smidig, konsekvent och mer omfattande och innovativ upplevelse i alla Meta-företagens produkter och möjliggöra appöverskridande interaktion med och delning och visning av innehåll, inklusive inlägg och videor.
I vårt intresse av att tillhandahålla smidig, konsekvent och mer omfattande, innovativ kommunikation, engagemang och delning genom alla Meta-företagens produkter.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll som du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Metadata om innehåll
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
För att förstå, i sammanslagen form, din användning av och mellan våra produkter, för att korrekt räkna personer och företag, och
Validera mätetal som är direkt knutna till dem för att skapa underlag för och förbättra produktinriktningen och produktutvecklingen och efterleva rapporteringsskyldigheter (aktieägare/resultat).
I vårt intresse av att mäta användningen av våra produkter och räkna de personer som interagerar med våra produkter för att skapa underlag för och förbättra produktinriktningen och -utvecklingen och för att möjliggöra införandet av korrekt och tillförlitlig rapportering.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll som du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Metadata om innehåll och meddelanden
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Vi gör undersökningar och använder information (bland annat från forskare vi samarbetar med) för att bedriva och stödja forskning och innovation inom ämnen som allmän social välfärd, teknisk utveckling, hälsa och välbefinnande och uppgifter av allmänt intresse.
Vi analyserar till exempel information vi har om migrationsmönster vid nödlägen. Det hjälper hjälporganisationer att sätta in åtgärder på rätt plats.
Vi samlar in, lagrar, kombinerar, analyserar och använder teknik för automatiserad behandling, till exempel sammanställning av data, samt manuell granskning, och delar information enligt vad som är nödvändigt för att bedriva samhällsnyttig forskning och innovation.
Vi stödjer forskning inom områden som artificiell intelligens och maskininlärning.
I vårt och allmänhetens intresse av att främja den senaste tekniken eller akademiska förståelsen av viktiga sociala frågor som påverkar vårt samhälle och världen på ett positivt sätt.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll som du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Metadata om innehåll och meddelanden
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Ibland anonymiserar vi information vi har om dig, exempelvis din aktivitet i eller utanför våra produkter, och använder den informationen för att till exempel tillhandahålla och förbättra våra Meta-produkter, däribland annonser.
I vårt intresse, för att finansiera distributionen av Meta-produkterna, visa användarna relevanta annonser och förbättra annonsleveransen och Meta-produkterna.
I våra annonsörers intresse, för att hjälpa dem nå ut till relevanta målgrupper som kan vara intresserade av deras information, produkter och tjänster.
I våra användares intresse genom att Meta använder sig av dataminimering och inbyggt dataskydd gällande deras uppgifter
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll som du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Metadata om innehåll
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Vilka uppgiftskategorier vi söker åtkomst till, lagrar, använder och delar beror på de specifika omständigheterna. Till svar på rättsliga begäranden där det inte krävs enligt lag omfattar det vanligtvis begränsad information (som kontakt- och inloggningsuppgifter).
Vilka uppgifter vi behandlar beror emellertid på ändamålet, vilket kan inkludera följande:
Vid rättsliga begäranden från tredje part, exempelvis parter i civilrättsliga mål, brottsbekämpande myndigheter och andra myndigheter
För att efterleva gällande lagar eller berättigade rättsliga ändamål
För att främja tryggheten, säkerheten och integriteten för Meta, Metas produkter, andra produkter, Metas användare, anställda och egendom och allmänheten
Ta reda på mer om hur vi främjar säkerhet och integritet.
I vårt och allmänhetens intresse för att förhindra och vidta åtgärder mot bedrägeri, otillåten användning av Meta-företagens produkter, brott mot våra villkor och policyer eller annan skadlig eller olaglig aktivitet, för att skydda oss själva (inklusive våra rättigheter, Metas personal och egendom eller Metas produkter), våra användare eller andra, inklusive som en del av utredningar eller rättsliga begäranden, eller för att förhindra dödsfall eller överhängande kroppsskada.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll som du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Metadata om innehåll
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör
Hashtaggar du använder
Din foto- eller videoselfie om du tillhandahåller en sådan när du kontaktar oss med frågor om konton
Främja trygghet, integritet och säkerhet under begränsade omständigheter som ligger utom vårt åtagande enligt våra avtal med dig:
Metas produkter är utformade att bidra till att säkerställa tryggheten, integriteten och säkerheten för tjänsterna och de som använder dem.
Vi använder automatiserad behandling och manuell granskning för att verifiera konton och aktiviteter, bekämpa skadligt beteende, upptäcka och förhindra skräppost, andra säkerhetsproblem och andra typer av oönskade upplevelser, upprätthålla integriteten hos våra produkter och främja tryggheten, integriteten och säkerheten i och utanför Metas produkter.
Vi använder till exempel informationen vi har till att utreda misstänkta aktiviteter eller brott mot våra villkor eller policyer, eller för att upptäcka när någon behöver hjälp.
I vårt intresse av att skydda vår plattform och vårt nätverk, verifiera konton och aktivitet, bekämpa skadligt beteende, upptäcka, förhindra och ta itu med skräppost och andra oönskade upplevelser, hålla Meta-företagens produkter fria från skadligt och olämpligt innehåll och för att utreda och vidta åtgärder mot misstänkt aktivitet eller brott mot våra villkor eller policyer, och
I våra användares och allmänhetens intresse av att förhindra oönskade upplevelser och främja trygghet, integritet och säkerhet.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll som du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Metadata om innehåll
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör, inklusive trunkerade kreditkortsuppgifter
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Din foto- eller videoselfie om du tillhandahåller en sådan när du kontaktar oss med frågor om konton
Dela dina kontaktuppgifter, profiluppgifter och andra uppgifter med tredje parter när du begärt det:
Du kan välja att dela dina kontaktuppgifter, profilinformation och andra data med våra partner: Vilka partner som informationen delas med beror på vilka funktioner i vår tjänst som du använder och hur du väljer att använda dem. Du kan till exempel välja att dela e-postadress, födelsedatum, vänlista, hemort och andra uppgifter med en partner när du ansluter ditt Facebook-konto till partnerns app.
I syfte att leverera högklassiga upplevelser till användare som använder partnerappar, något ligger i både vårt och användarnas intresse.
I syfte att leverera och förbättra användarupplevelser i partnerapparna, något som ligger i våra partners intresse av att leverera och förbättra konsumenternas upplevelse av de egna apparna.
För personer som uppnått myndig ålder (18 år eller äldre i de flesta tillämpliga länder)
I syfte att utveckla och förbättra AI-tekniken (kallas även AI hos Meta) i våra produkter och för tredje part.
I vårt, våra användares och tredje parts intresse av att skapa, tillhandahålla, stödja, förbättra och hantera AI-teknik som hjälper människor, företag och andra att uttrycka sig, kommunicera samt upptäcka och interagera med information som intresserar dem.
I vårt, tredje parts och allmänhetens intresse av att erbjuda AI-teknik åt tredje part, till exempel utvecklare och forskare.
I vårt, våra användares och tredje parts intresse av att utveckla och förbättra AI-tekniken på ett sätt som säkerställer lämpliga skyddsåtgärder, som att förbättra modellsvar så att de blir säkrare och mer tillförlitliga.
Om vi inte kan koppla dig eller din enhet till en registrerad användare av Metas produkter
Främja trygghet, integritet och säkerhet:
Metas produkter är utformade så att de bidrar till att säkerställa tryggheten, integriteten och säkerheten för tjänsterna och de som använder dem.
Vi samlar in och lagrar de uppgifter vi har för det här ändamålet och använder automatiserad behandling och manuell granskning för att verifiera konton och aktiviteter, bekämpa skadligt beteende, upptäcka och förhindra skräppost och andra säkerhetsproblem samt andra typer av oönskade upplevelser, upprätthålla integriteten hos våra produkter samt för att undersöka och främja tryggheten, integriteten och säkerheten i och utanför Metas produkter.
Vi använder till exempel informationen vi har till att utreda misstänkta aktiviteter eller brott mot våra villkor eller policyer, eller för att upptäcka när någon behöver hjälp.
I vårt intresse av att skydda vår plattform och vårt nätverk, verifiera konton och aktivitet, bekämpa skadligt beteende, upptäcka, förhindra och ta itu med skräppost och andra oönskade upplevelser, hålla Meta-företagens produkter fria från skadligt och olämpligt innehåll och för att utreda och vidta åtgärder mot misstänkt aktivitet eller brott mot våra villkor eller policyer, och
i våra användares och allmänhetens intresse av att förhindra oönskade upplevelser och främja trygghet, integritet och säkerhet.
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Tillhandahålla marknadsföringskommunikation: Vi samlar in och lagrar dina uppgifter och använder dem, till exempel din e-postadress, för att skicka dig marknadsföringskommunikation.
I vårt intresse av att marknadsföra Meta-företagens produkter och skicka ut direktmarknadsföring.
Information och innehåll du tillhandahåller. Det kan vara dina kontaktuppgifter, till exempel din e-postadress
Samhällsnyttig forskning och innovation:
Vi gör undersökningar och använder information (bland annat från forskningspartner vi samarbetar med) för att bedriva och stödja forskning och innovation inom ämnen som allmän social välfärd, teknisk utveckling, hälsa och välbefinnande och uppgifter av allmänt intresse.
Vi samlar in, lagrar, kombinerar, analyserar och använder teknik för automatiserad behandling, till exempel sammanställning av data, samt manuell granskning enligt vad som är nödvändigt för att bedriva samhällsnyttig forskning och innovation.
Vi stödjer forskning inom områden som artificiell intelligens och maskininlärning.
I vårt och allmänhetens intresse av att främja den senaste tekniken eller akademiska förståelsen av viktiga sociala frågor för att påverka vårt samhälle och världen på ett positivt sätt.
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Vilka uppgiftskategorier vi söker åtkomst till, lagrar, använder och delar beror på de specifika omständigheterna. Till svar på rättsliga begäranden där det inte krävs enligt lag omfattar det vanligtvis begränsad information (som kontakt- och inloggningsuppgifter).
Vilka uppgifter vi behandlar beror emellertid på ändamålet, vilket kan inkludera följande:
Vid rättsliga begäranden från tredje part, exempelvis parter i civilrättsliga mål, brottsbekämpande myndigheter och andra myndigheter
För att efterleva gällande lagar eller berättigade rättsliga ändamål
För att främja tryggheten, säkerheten och integriteten för Meta, Metas produkter, andra produkter, Metas användare, anställda och egendom och allmänheten
Ta reda på mer om hur vi främjar säkerhet och integritet.
I vårt och allmänhetens intresse för att förhindra och vidta åtgärder mot bedrägeri, otillåten användning av Meta-företagens produkter, brott mot våra villkor och policyer eller annan skadlig eller olaglig aktivitet, för att skydda oss själva (inklusive våra rättigheter, Metas personal och egendom eller Metas produkter), våra användare eller andra, inklusive som en del av utredningar eller rättsliga begäranden, eller för att förhindra dödsfall eller överhängande kroppsskada.
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
I syfte att utveckla och förbättra den AI-teknik (kallas även AI hos Meta) som vi tillhandahåller i våra produkter och till tredje part utanför vårt avtal med dig.
I vårt, våra användares och tredje parts intresse av att skapa, tillhandahålla, stödja, förbättra och hantera AI-teknik som hjälper människor, företag och andra att uttrycka sig, kommunicera samt upptäcka och interagera med information som intresserar dem.
I vårt, tredje parts och allmänhetens intresse av att erbjuda AI-teknik åt tredje part, till exempel utvecklare och forskare.
I vårt, våra användares och tredje parts intresse av att utveckla och förbättra AI-tekniken på ett sätt som säkerställer lämpliga skyddsåtgärder, som att förbättra modellsvar så att de blir säkrare och mer tillförlitliga.
Offentligt innehåll som du och andra skapar eller delar, som inlägg, kommentarer och ljud.
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
När vi behandlar dina uppgifter enligt vad som är nödvändigt för att driva våra eller tredje parts berättigade intressen har du rätt att invända mot och begära begränsning av sådan behandling. Om du vill utöva din rätt besöker du Facebook-inställningarna, hjälpcentret och Instagram-inställningarna.
Vi beaktar flera faktorer när vi bedömer en invändning, bland annat våra användares rimliga förväntningar, fördelarna och riskerna för dig, oss, andra användare eller tredje parter och andra tillgängliga medel för att uppnå samma ändamål som kan vara mindre ingripande och som inte kräver oproportionerliga ansträngningar. Såvida vi inte fastställer att vi har tvingande berättigade skäl till den här behandlingen som inte uppvägs av dina intressen eller grundläggande fri- och rättigheter eller att behandlingen är motiverad av rättsliga skäl, godkänns din invändning och vi upphör med att behandla dina uppgifter. Du hittar mer information om under vilka omständigheter en invändning kan beviljas i hjälpcentret.
Om du räknas som minderårig i ditt land och det inte har upprättats ett bindande avtal tar vi särskild hänsyn till det faktum att du är minderårig i vår bedömning av våra berättigade intressen och i avvägningen av dina intressen och rättigheter. Vi erbjuder särskilt skydd för minderåriga för att säkerställa att de är medvetna om riskerna, konsekvenserna, skyddsåtgärderna och rättigheterna som förknippas med behandlingen av deras uppgifter.
Uppgifter som utförs i allmänhetens intresse
Här nedanför anges i vilka syften vi behandlar dina uppgifter som en uppgift av allmänt intresse, vilken behandling vi utför och vilka uppgifter vi använder:
Varför och hur vi behandlar dina uppgifter
Uppgiftskategorierna vi använder (mer information om de olika uppgiftskategorierna finns i ”Vilka uppgifter samlar vi in?”). Vilka uppgifter vi använder beror på dina faktiska omständigheter, men kan inkludera följande:
Bedriva samhällsnyttig forskning: Vi samlar in, lagrar, kombinerar, analyserar och använder teknik för automatisk behandling, som aggregering av uppgifter, samt manuell granskning när det behövs för att bedriva forskning och utföra andra uppgifter av allmänt intresse. Det kan bland annat handla om att dela relevanta forskningsdata med tredje parter som internationella organisationer och akademiker i och utanför EES. Det allmänna intresset måste ha angetts i EU-lagstiftning, medlemsstaters lagstiftning eller annan tillämplig lag som vi är underställda. I det här fallet utgår vi från artikel 168 och 179 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Metadata om innehåll
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Främja trygghet, integritet och säkerhet: Under begränsade sakspecifika omständigheter söker vi åtkomst till, lagrar och delar vi dina uppgifter med tillsynsmyndigheter, brottsbekämpande myndigheter eller andra när det är nödvändigt för att utföra en uppgift av allmänt intresse. Vi kan till exempel dela uppgifter med andra i syfte att bekämpa olagligt eller skadligt agerande när det ligger i allmänhetens intresse att vi gör det och när det som är av allmänt intresse har angetts i EU-lagstiftning, medlemsstaternas lagstiftning eller annan tillämplig lag som vi är underställda. När vi gör så gör vi det enligt avsnitt 53 i Data Protection Act 2018 och förordning (EU) nr 2021/1232.
Innehåll du skapar, som inlägg, kommentarer eller ljud
Innehåll du tillhandahåller via vår kamerafunktion, via dina inställningar för kamerarulle eller genom röstaktiverade funktioner
Metadata om innehåll
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör, inklusive trunkerade kreditkortsuppgifter
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
När vi behandlar dina uppgifter enligt vad som är nödvändigt för utförande av en uppgift av allmänt intresse har du rätt att invända mot, och söka begränsa, vår behandling. Du kan utöva dina rättigheter via Facebook-inställningarna, hjälpcentret och Instagram-inställningarna. När vi bedömer en invändning beaktar vi flera faktorer, inbegripet våra användares rimliga förväntningar, fördelarna och riskerna för dig, oss, andra användare eller tredje parter, och andra tillgängliga medel för att uppnå samma ändamål som kan vara mindre ingripande och som inte kräver oproportionerliga ansträngningar.
Din invändning godkänns och vi upphör med att behandla dina uppgifter, såvida vi inte fastställer att vi har tvingande berättigade skäl till den behandlingen som inte uppvägs av dina intressen eller grundläggande fri- och rättigheter eller att behandlingen är nödvändig av rättsliga skäl. Du hittar mer information om under vilka omständigheter en invändning kan beviljas i hjälpcentret.
Skydd av dina eller andras grundläggande intressen
Här nedanför anges vilka uppgiftskategorier vi använder, varför vi behandlar dina uppgifter för att skydda dina och andras intressen av grundläggande betydelse och hur vi behandlar uppgifterna
Varför och hur vi behandlar dina uppgifter
Uppgiftskategorierna vi använder (mer information om de olika uppgiftskategorierna finns i ”Vilka uppgifter samlar vi in?”). Vilka uppgifter vi använder beror på dina faktiska omständigheter, men kan inkludera följande:
Skydd av dina och andras grundläggande intressen: Vi använder teknik för automatiserad behandling, genomför manuella granskningar och delar uppgifter med brottsbekämpande myndigheter och andra om omständigheterna är att någons grundläggande intressen kräver skydd, till exempel vid nödlägen. Intressen av grundläggande betydelse inkluderar skydd av ditt eller andras liv och välmående och av din eller andras integritet eller fysiska eller mentala hälsa, men även att upptäcka, ta bort och rapportera olagligt innehåll. I vårt skydd av sådana intressen av grundläggande betydelse strävar vi efter att bekämpa skadligt agerande och främja trygghet, integritet och säkerhet, exempelvis när vi undersöker rapporter om skadligt beteende eller vidtar lämpliga åtgärder, som att dela uppgifter med relevanta myndigheter, när någon behöver hjälp.
Interaktioner med Metas AI-teknik och relaterade metadata. Till exempel meddelanden du och andra får från, delar med eller skickar till Metas AI-teknik.
Typer av innehåll som du visar eller interagerar med och hur du interagerar med det
Appar och funktioner du använder och de åtgärder du vidtar i dem
Köp och andra transaktioner du gör, inklusive trunkerade kreditkortsuppgifter
Hashtaggar du använder
Tiden och frekvensen för och längden på dina aktiviteter i våra produkter
Din foto- eller videoselfie om du tillhandahåller en sådan när du kontaktar oss med frågor om konton