Lärarmaterial om rösträtten

Nu lanseras ett material för skolan som ger unga en nära inblick i hur genomförandet av allmän och lika rösträtt gick till för snart hundra år sedan – och samtidigt väcker frågor om demokratins framtid.

– Det är så lätt att ta demokratin för given och tro att den alltid har sett ut så som den gör idag. En röstlängd från 1910-talet visar tydligt att det inte är så. Den ger insikt i att kvinnor för 100 år sedan inte hade rösträtt och att rösträtten i kommunala val var graderad efter inkomst, säger Nicklas Malmsjö, arkivarie vid Uppsala stadsarkiv.

2015 utvecklade han en workshop för skolelever om införandet av rösträtten i Sverige tillsammans med Per Agius, arkivarie vid Folkrörelsearkivet för Uppsala län. Workshopen har sedan dess utvecklats och testats på närmare 500 gymnasieelever och blivit mycket uppskattad. Nu har materialet och erfarenheterna omarbetats till ett skolmaterial som är fritt att använda för skolor i hela landet. Materialet har tagits fram i samarbete med projektet Demokrati100 och vetenskapsfestivalen ForskarFredag, och finansierats av Kungliga biblioteket, Riksbankens Jubileumsfond och Vetenskap & Allmänhet.

Genom att studera arkivmaterial får eleverna djupare insikt i hur kampen fördes och vilka argument som användes.

Arkivmaterial är utmärkt för att träna eleverna i källkritik och medie- och informationskunnighet. Det handlar om riktiga människor och händelser. Eleverna kommer nära historien och blir berörda på ett annat sätt än genom att läsa om samma sak i en lärobok, säger Nicklas Malmsjö.

Under lektionen väcks även frågor om demokrati då och nu.

Det kan handla om att vi frågar eleverna vilka utmaningar demokratin står inför i dag jämfört med för 100 år sedan. Hur ska dagens unga föra det demokratiska arvet vidare i framtiden?, säger Per Agius.

Förutom att diskutera frågor om demokrati och rösträtt ger alla dessa fotografier, röstlängder och affischer en inblick i vilken rik källa arkivmaterial kan vara i undervisningen, säger Karin Kvist Geverts, handläggare och ansvarig för Demokrati100.se, Kungliga biblioteket.

Materialet är anpassat till högstadiet och gymnasiet men kan också användas i annan pedagogisk verksamhet. Det är fritt att använda och sprida och kan kompletteras med lokalt arkivmaterial.

Karin Kvist Geverts, docent i historia och utredare Demokrati100, KB.

Läs mer:


Texträttigheter: Du får använda materialet fritt om du anger upphov (fotograf, författare, konstnär). CC BY-NC

Bildrättigheter: Exempel ur lärarmaterialet. Foto: Demokrati100. CC BY-NC

Hänvisa till artikeln så här: Karin Kvist Geverts, ”Lärarmaterial om rösträtten”, artikel på Demokrati100.se, www.demokrati100.se/lararmaterial-om-rostratten (hämtad ÅÅÅÅ-MM-DD).

Om Karin Kvist Geverts

Karin Kvist Geverts leder projektet Demokrati100. Hon är docent i historia och är anställd på Kungliga biblioteket.

Visa alla artiklar av Karin Kvist Geverts